Uit het soundlab: radio 3sixty en het 360-graden geluid

Het is nog niet eens zo lang geleden dat een radio niet veel meer dan geroezemoes produceerde. Met een geluid dat niet veel beter klonk dan de achtergronddeuntjes in de lift of supermarkt. Wat eruit kwam verstond je eigenlijk ook alleen echt goed als je voor de radio stond.

Geen kwaliteit waar je vandaag de dag nog mee op de proppen kunt komen als luidsprekerfabrikant. Dat radio wel degelijk goed kan klinken, bewijzen we met onze nieuwe Radio 3sixty.

Een klassiek model radio met draaiknop
Draagbare transistorradio

Radiogeluid wordt met 3sixty opnieuw gedefinieerd

De radio 3sixty van Teufel met omnidirectionele sound
Radio 3sixty met 360-graden technologie

De radio staat graag in het middelpunt met een 360 graden-geluid dat overal even goed klinkt. Hoe dat kan? Dat hebben we nagevraagd bij de geluidsontwikkelaars Massimo (akoestiek) en Ramon (design).

Het geheim van de akoestische lenzen

Op het eerste gezicht lijkt de 3sixty een vrij normale radio te zijn: een display aan de voorkant, twee draaiknoppen en zendertoetsen. Maar: there’s more than meets the eye. Zet hem maar aan, dan zul je versteld staan van de sound die er uit dit compacte apparaat komt.

Radio 3sixty eigentijds speakerdesign met uiterlijk van transistorradio
Radio 3sixty: lijkt alleen nog qua uiterlijk op een transistorradio

Het geheim van dit omnidirectionele geluid ligt in twee akoestische lenzen die van buiten niet te zien zijn. In de tekening zie je hoe de constructie in elkaar zit: boven de upfiring drivers die in de bovenkant van de behuizing zijn aangebracht, bevinden zich de beide lenzen. Het geluidsgolven worden via de kegels in alle richtingen, oftewel rondom in 360 graden, gereflecteerd.

Schets van speakeropbouw van Radio 3sixty
De verborgen kegel, hier goed te zien in de schets

It’s the sound that makes shape

Maar makkelijker gezegd dan gedaan: voor Massimo en Ramon was het een lang ontwikkelingsproces met veel test-kegels voordat ze tevreden waren over dit belangrijke component.

Software voor de constructie van de akoestische lenz van Radio 3sixty
Software voor de simulatie van geluidsgolven helpt Massimo bij de constructie van de perfecte kegel

Met behulp van een speciale software voor akoestische vormgeving werd de eerste stap gezet. Daarna werden verschillende prototypes met een 3D printer geprint, in een testmodel ingebouwd en samen met de upward firing drivers uitgeprobeerd en opgemeten. In een laatste stap werden luistertests doorgevoerd, om niets aan het toeval over te laten.

Diverse lensconstructies gingen vooraf aan de uiteindelijke definitieve vorm
Proberen en nog eens proberen voor de uiteindelijke definitieve vorm van de lens

Ook bij de grondvorm is veel uitgeprobeerd voordat het uiteindelijke concept tot stand kwam. Zo werden de kegels eerst bijvoorbeeld direct op de drivers geplaatst om uiteindelijk te kiezen voor een ophanging aan de binnenkant van de behuizing.

Het soundcheck interview met Massimo en Ramon

Redactie: Massimo en Ramon, fijn dat jullie tijd hebben voor een gesprek. Laten we meteen beginnen. Zoals we net al konden horen, heeft de radio niet alleen veel zenderkeuze, maar ook een ongelofelijk goed geluid, ongeacht waar de radio staat. Waar je ook ten opzichte van de radio bent, het geluidsbeeld blijft de hele tijd intact. Wat was de reden voor een 360-graden radio en hoe lang hebben jullie aan het project gewerkt?

Massimo: We wilden een radio met omnidirectioneel geluid (een 360-graden sound) ontwikkelen zodat je ook echt overal in een ruimte van een gedetailleerd en ruimtelijk geluid kunt genieten. De zogenaamde “sweet spot” moest niet op een plek, maar overal in de kamer zijn.
Een 360-graden geluid past goed bij een compacte radio omdat radio luisteren iets is dat je niet vanuit een vaste zitpositie doet. De stereo-configuratie van de upward firing drivers zorgt bovendien voor een extreem natuurlijk geluid en verhoogt tegelijkertijd de ruimtelijkheid

Lesetip > meer over de Sweet Spot

Net als bij alle Teufel systemen wilden we een krachtige en sterke sound. Dat is dan ook de reden dat we een subwoofer erin hebben geplaatst. Iets dat je bij radio’s niet vaak tegenkomt. De bas is enorm voor een apparaat van dit formaat.

Ramon: Wat het design betreft wilden we een radio ontwikkelen dat geluidstechnisch het onderste uit de kan haalt, zonder dat het ten koste gaat van de vorm die we gekozen hadden. We wilden dat je de radio overal kon neerzetten, zonder in te moeten boeten op geluidskwaliteit. En het idee om zo’n krachtige 360-sound te combineren met een klassiek radiodesign bestond nog niet. De tijd van allereerste schets tot kant en klaar product bedroeg zo’n 1 tot 1,5 jaar.

Radio 3sixty in de ontwikkelingsfase
Schetsen van Radio 3Sixty – zijn radio DNA is duidelijk herkenbaar

Redactie: Om een 360-graden geluid te creëren, hebben jullie gebruik gemaakt van akoestische lenzen en dus van het fysieke principe van geluidsgolfreflectie. Wat was hier de grootste uitdaging en hoe hebben jullie dit opgelost?

Massimo: Het produceren van omnidirectioneel geluid was inderdaad geen makkelijke opdracht. De grootste uitdaging lag daarin dat we niet alleen in horizontale, maar ook in verticale richting een gelijkmatig geluid moesten zien te bereiken.

Ramon: Een geluidsgolf heeft ruimte nodig om zich te ontwikkelen. Hoe meer obstakels er in de geluidsgolf zijn, des te slechter kan de geluidsweergave worden. Dit geldt in eerste instantie voor de hoge en middenfrequenties. De bas heeft er vrij weinig problemen mee. Het was dan ook een echte klus om zoveel mogelijk ruimte te creëren rondom de lenzen.

Verder moesten de bovenste drivers ter bescherming worden afgedekt. We kozen een met stof bespannen open en licht gevlochten kunststofweefsel waarin we de akoestische lens integreerden. Een mooi voorbeeld van twee vliegen in één klap slaan.

De akoestische lenzen van de Radio 3Sixty in de 'deksel'
De akoestische lenzen zijn in het eindontwerp in de afdekking geïntegreerd

Redactie: Waar zouden jullie de radio thuis neerzetten en welke muziek zou je aanzetten?

Massimo: Een van mijn lievelingszenders is Jazz Radio uit Berlijn. Ik zou m’n 3sixty in de keuken neerzetten.

Ramon: Ik denk dat ik die van mij in de badkamer zou neerzetten. Ik denk dat ik een DAB+ zender (vanwege het heldere geluid) aan zou hebben. Het liefst met golden oldies uit de jaren 80 of 90. Of een van m’n Spotify playlists.

Redactie: Massimo en Ramon – gefeliciteerd met dit geslaagde product dat hopelijk veel radionauten gelukkig zal maken. Nu dit project is afgerond zijn we nieuwsgierig naar jullie volgende ontwerp. Hebben jullie al plannen?

Ramon: Ja, maar ik kan helaas niet verklappen waar we mee bezig zijn. Wat ik kan verraden is dat jullie veel spannende dingen mogen verwachten, de komende tijd. Het borrelt in ieder geval van de ideeën. Houd ons maar in de gaten, zou ik zeggen.

Massimo: Ik wil er nog aan toevoegen dat we met z’n allen met veel passie aan onze producten werken met de focus op innovatie. Om al onze nieuwe soundsystemen van een pakkende Teufel sound te voorzien.

Redactie: Sounds good!

Linktip: ontdek onze eigentijdse wereldontvanger met 360-graden sound

Radio 3sixty

Meer sets van Teufel met radio

kombo 22

Kombo 22


Naar Kombo 22

musicstation

Musicstation


Naar MusicStation

Uit het soundlab: radio 3sixty en het 360-graden geluid

Gerelateerde artikelen

  1. willy
    17. nov. 2018, 7:17

    Beste mensen , dat een mens niet veel nodig heeft om gelukkig te zijn dat bewijst teufel met elk produkt wat ze op de markt brengen . Elk produkt is met de grootste zorg ontwikkeld en dat zie en hoor je . Hier in belgie is teufel nog niet zo gekend als in duitsland en nederland , maar geloof me daar komt snel verandering in als het aan mij ligt . Alles wat ik al gehoord en gezien heb van teufel is allemaal dik in orde . Ik zou zeggen tegen het ganse teufelteam , doe zo verder met het ontwikkelen van topprodukten . mvg willy

Schrijf een commentaar

Je commentaar wordt beoordeeld voordat het wordt gepubliceerd.