Dit is hoe de nieuwe consoles klinken: Xbox Series X en PS5 inspireren ook met sound

Eindelijk is het weer zover: een nieuwe generatie consoles tilt onze games naar een nieuw niveau! Maandenlang bleef het hartstikke spannend, we kregen telkens maar kleine beetjes informatie. Maar nu kunnen we eindelijk gamen op de PlayStation 5 en Xbox Series X! Naast de prestaties en graphics van de nieuwe toestellen speelt natuurlijk ook de geluidskwaliteit een doorslaggevende rol. Ben je zelf een gamer, dan weet je hoe essentieel goed geluid is voor een meeslepende spelervaring. Daarom nemen we een kijkje onder de motorkap van de next-gen consoles en onthullen we wat de Xbox Series X en PS5 te bieden hebben op vlak van geluid.

PS5: 3D-audio met speciaal ontwikkelde geluidsoplossing

Sony maakt voor de nieuwe PlayStation gebruik van Tempest 3D AudioTech, een hardware oplossing voor realistische geluidservaringen die speciaal voor de PS5 is ontworpen. Dit zorgt voor objectgebaseerde, driedimensionale geluidslandschappen, vergelijkbaar met Dolby Atmos of DTS:X. Tempest 3D AudioTech kan tot tot 5.000 geluidsbronnen tegelijk berekenen – dat is mogelijk gemaakt door een speciaal gemaakte audiochip. Dit lost een probleem op van eerdere consoles, waar slechts een klein deel van de totale prestaties van de processoren overbleef voor het geluid. Nu heeft Sony echter veel aandacht besteed aan het geluid. Want zoals Mark Cerny, de leidende systeemarchitect bij de ontwikkeling van de PS5, ook zegt: “Een game is gewoon dood zonder audio.”

Bij de ontwikkeling van de PlayStation 5 had Sony de volgende doelen vooropgesteld:

  • Het moet voor alle spelers mogelijk zijn om te genieten van een geweldige audioervaring, of ze nu een headset, soundbar, 5.1-systeem of virtualrealitybril gebruiken.
  • Elk geluid in het spel moet in 3D worden weergegeven. PS5 spelontwikkelaars zouden niet moeten kiezen wat ze wel of niet in 3D-audio ontwikkelen.
  • Het gamen moet zo realistisch mogelijk aanvoelen. Als het regent in het spel kan je bijvoorbeeld de individuele regendruppels horen.
  • De lokalisatie van het geluid moet perfect zijn: je moet precies kunnen onderscheiden of een vijand van rechtsvoor de hoek om komt sluipen of van linksachter komt.

Lokalisatie van geluiden op de PS5

Sony had bijzonder hoge eisen wat betreft de lokaliseerbaarheid van geluiden. Om een nauwkeurig resultaat te bereiken voor zoveel mogelijk gebruikers, werden geluidsopnames gemaakt met honderden mensen. Met microfoons in hun oren werden ze omringd door een groot aantal bewegende luidsprekers. Zo kregen ze geluidsopnames vanuit duizenden verschillende posities te horen. De manier waarop de microfoons het geluid waarnamen, was telkens anders. De individuele vorm van de gehoorgangen heeft namelijk invloed op hoe wij geluiden horen. Dat is bijna net zo verschillend als een vingerafdruk. Deze individuele gehoorprofielen worden HRTF (Head-Related Transfer Function) genoemd. Uit de verzamelde opnames vormde Sony gelijkenissen om vijf geluidsprofielen voor de PS5 te maken.

De meeste gebruikers zullen met een van de vijf HRTF-profielen al weinig verschil merken tussen geluid uit de game en de real life omgeving. Om dat kleine verschil volledig weg te werken, zouden in de toekomst individuele aanpassingen van het geluidsprofiel mogelijk zijn,

In de volgende video legt Mark Cerny vanaf minuut 38 in detail uit hoe het geheel werkt. Daarnaast krijg je nog meer interessante informatie over het ontwikkelingsproces en HRTF.

PS5 zet bij lancering in op de koptelefoon

Als je met de PS5 wil gamen, is de koptelefoon de gouden standaard om  3D-audio te ervaren. Momenteel kan je de Tempest 3D AudioTech enkel op deze manier waarnemen. In de toekomst zou het echter weinig verschil maken of je nu een koptelefoon, een 5.1-systeem, een soundbar of tv-luidsprekers gebruikt. De geluidservaring zou nagenoeg dezelfde zijn. Sony is voortdurend bezig met de ontwikkeling van de nieuwe geluidsengine om deze doelstelling na te streven.

De sound waar gamers van houden

CONCEPT C

Naar product

Mini-Soundbar Cinebar One Plus

CINEBAR ONE+

Naar product

Xbox Series X: realistische sound met Dolby Atmos

De Xbox Series X vertrouwt – net als zijn klein broer Xbox Series S op beproefd geluid. Ook de nieuwe consoles van Microsoft hebben Dolby Atmos-ondersteuning. De populaire surround sound standaard staat onder meer bekend om de weergave van hoogte effecten – bijvoorbeeld het gebrul van een helikopter die boven je hoofd lijkt te vliegen.

Je kan ook gebruik maken van andere geluidsnormen, zoals DTS:X en Windows Sonic. Daarnaast is 3D-audio ook een belangrijk thema voor de Xbox Series X. Onder de naam “Project Acoustics” bundelt Microsoft verschillende formats en technologieën die moeten zorgen voor een realistisch 3D-geluid en net als bij de PS5, voor een optimale lokalisatie van de geluidsbronnen.

Simulaties van de geluidsgolven in het spel

Microsoft werkt al meer dan tien jaar aan de ontwikkeling van een model voor de geluidsverspreiding in videospelletjes. Hun doelstelling: het realistisch simuleren van geluidsgolven binnen een spelscène. Ray tracing speelt hierbij een belangrijek rol. Het is een term waar de meeste mensen meer mee vertrouwd zijn als het gaat over graphics en belichting in games. Maar net als lichtstralen is het ook mogelijk om geluidsgolven en hun weerkaatsingen in de ruimte te simuleren.

De volgende video toont een concertscène en het effect van zo’n simulatie. Belangrijk: luister met een koptelefoon, dan merk je meteen hoe het geluid verandert in de loop van de scène.

Het berekenen van geluiden in games die voortdurend veranderen afhankelijk van de beweging en positie van het spelpersonage vergt veel kracht. Net als de PS5 heeft de Xbox Series X zijn eigen rekeneenheden voor enkel en alleen het geluid. Er worden geen resources aangesproken  die dan eventueel bij de Graphics ontbreken.

Microsoft’s connectie met binauraal geluid

Sound in games die je zonder problemen en realistisch kan lokaliseren in de virtuele ruimte: klinkt dat bekend in de oren? Binauraal geluid verwijst  naar het feit dat zowel het linker- als het rechteroor de beats afzonderlijk waarnemen. Deze technologie werd op indrukwekkende wijze gebruikt in het spel Hellblade: Senua’s Sacrifice, waar onder meer de stemmen in het hoofd van het hoofdpersonage vanuit alle richtingen op de speler worden gericht. Microsoft heeft met de aankoop van de ontwikkelingsstudio van Hellblade – Ninja Theory – absolute experts op het gebied van binauraal geluid aan boord gehaald. Ook het vervolg op het spel is al aangekondigd: we kunnen dus uitkijken naar de indrukwekkende  mogelijkheden van de Xbox Series X op het gebied van realistisch geluid.

Meespelen: koptelefoons van Teufel

Gaming-Headset CAGE mit Siegel chip.de
Leid je naar de overwinning in elke strijd: de CAGE (op PlayStation alleen via Stereo Cinch)
  • CAGE: op zoek naar de ultieme gaming headset? Hier is hij! Dankzij de geïntegreerde USB-geluidskaart zorgt de CAGE niet alleen voor indrukwekkend virtueel surround sound , maar ben je ook altijd hoorbaar in online games dankzij de HD-microfoon en intelligente echo-onderdrukking. Verbinden met de PlayStation kan alleen via stereo cinch.
  • REAL BLUE NC: deze koptelefoon bezorgt je puur klankgenot. Dankzij de actieve ruisonderdrukking en gesloten oorkussens word je niet gestoord door omgevingsgeluid. Lineaire HD-drivers met vederlicht membraan en neodymium magneten zorgen voor een nauwkeurige geluidsweergave.

Andere koptelefoons van Teufel

SUPREME ON mit Farbwechsel

SUPREME ON

Naar product

over-ear koptelefoon van Teufel

REAL PURE

Naar product

Xbox Series X en PS5: geluidtips voor maximaal luisterplezier

  • Als je met de PS5 gamet, wil je natuurlijk een koptelefoon gebruiken om het geweldige PS5 3D-geluid te horen. Dit werkt in principe met elke koptelefoon.
  • De PlayStation 5 heeft een ingebouwde microfoon, dus je hebt niet per se een headset nodig om te gamen.
  • Voor de Xbox Series X en S kan en moet je een van de beschikbare geluidsformats selecteren in de geluidsinstellingen. Als je Dolby Atmos wilt gebruiken, heb je de Dolby Atmos app nodig op de console.
Beeldrechten:
PlayStation 5 Photo by Charles Sims on Unsplash
XBox Photo by Louis-Philippe Poitras on Unsplash

Gerelateerde artikelen

Blogger

Tim Teufel