Met deze 7 tips blijf je fit tijdens homeoffice

Op dit moment zijn wereldwijd de deuren van fitnessstudio’s gesloten. Dit zorgt ervoor dat veel mensen niet kunnen sporten in hun vertrouwde omgeving. We geven je zeven nuttige tips voor een home workout en laten zien hoe je als sporter ook fit kan blijven thuis.

Opwarmen is belangrijk

Joggen of fietsen gaat moeilijk in het comfort van je eigen huis. Een alternatief zoals touwtje springen, kunnen we aanbevelen, mits je woning het toelaat. Als je dunne muren hebt en je buren niet lastig wilt vallen, dan kun je ook andere oefeningen gebruiken: door afwisselend je knieën op te trekken en de armen in tegengestelde richting te laten zakken en op te tillen, gaat je hartslag al na enkele seconden merkbaar omhoog. Met lichte gewichten in je handen, maak je de warming-up intensiever. Op de plek lopen of springen bevordert ook je bloedsomloop. Beweeg hierbij ook je armen. Na vijf tot tien minuten ben je klaar om te beginnen met je training.

De BOOMSTER Go - compact en krachtig

Gebruik je fitnessgear

Je hometrainer of crosstrainer staat al een paar jaar in het achterste hoekje van je kelder? De yogamat ligt al een tijdje onder het bed? De fitnessbal is stof aan het verzamelen in de kelder? Tijd voor verandering! Verzamel alle fitness items die je kunt gebruiken om jouw training gevarieerder te maken. Veel oefeningen kun je doen met elastische weerstandsbanden of met een paar gewichten.

Vrouw met hond op training naast Teufel Rockster speakers.
Onze bluetooth speakers uit de ROCKSTER-serie geven het juiste tempo aan bij iedere workout.

Gebruik zoveel mogelijk frisse lucht

Heb je een eigen tuin, terras of balkon? Perfect. Gebruik sport als een kans om wat frisse lucht te krijgen. Vooral nu, wanneer de zon vaker naar buiten komt, zorgt sporten in de buitenlucht voor een optimaal gevoel van welzijn. Heb je die mogelijkheid niet, open dan regelmatig de ramen en zorg voor goede ventilatie en voldoende zuurstof in je huis. Vermijd oefening in onzuivere lucht!

Wees inventief

Oké, dat je ook een tapijt kunt gebruiken in plaats van een yogamat, is voor iedereen duidelijk. Zelfs basis oefeningen zoals push-ups, squads of crunches zijn bij iedereen bekend. Alhoewel sommigen het misschien eerder opdrukken, kniebuigingen en sit-ups noemen, blijft het principe hetzelfde.

Maar hoe zit het met andere oefeningen die je kent van de sportschool? Je houdt bijvoorbeeld van pull-ups, een geweldige oefening die veel spieren tegelijk vereist, maar je mist een pull-up bar? Zoek naar alternatieven. Dit kan een klimrek zijn, een dwarsbalk van een zolderappartement, een stevig kledingrek of zelfs een brede deurlijst.

Hou je focus met de MOVE BT

Er zijn geen grenzen aan je creativiteit: Heb je geen dumbbells om op te tillen? Maar je hebt vast en zeker twee flessen die je met water kunt vullen. Is dat nog steeds te gemakkelijk voor je? Wat dacht je van twee stoelen? Geen barbels voor een deadlift of om te bankdrukken? Wat dacht je van een volle bierkrat? Is dat te nog steeds te gemakkelijk voor je? Neem dan een tweede krat of beter nog, verhoog het aantal herhalingen – of probeer een persoon op te tillen. Hoe dat gaat, lees je in de volgende stap kan doen.

Met z’n tweeën sporten

Een huisgenoot, je partner of familielid: een workout met een trainingspartner is meteen veel leuker. Veel oefeningen kun je samen doen, zoals squads in team: een vorm van kniebuigingen waarbij twee personen tegenover elkaar staan en elkaars polsen vasthouden, terwijl het gewicht van beide personen naar achteren verschuift als ze zich laten zakken.

De ROCKSTER Air stimuleert je bij de work outHet gewicht van de tweede persoon kan ook een meerwaarde hebben voor een gewichtstraining. Probeer met je trainingspartner op je schouders kniebuigingen te maken. Het extra lichaamsgewicht betekent een intensievere belasting voor je spieren: iets wat je op veel punten van je training kunt integreren.

Bonustip voor alle ouders: laat je kinderen spelenderwijze met je workout meedoen. Dit is niet alleen een leuke gezinsactiviteit, maar je kids raken zo ook hun overtollige energie kwijt. Na zo’n sportieve kinderopvang is het ook veel gemakkelijker om ze ’s avonds naar bed te krijgen.

Maak er een uitdaging van

Hoeveel push-ups kun je doen? Neem je dagelijkse workout op en daag je vrienden uit. Dit zal je niet alleen motiveren om je eigen prestaties te verbeteren, maar ook om je sociale omgeving te motiveren.

Verleg je grenzen op het tempo van de ROCKSTER Cross
Tijd voor een uitdaging met de ROCKSTER Cross!

Haal meer uit je workout

Er zijn ook andere manieren om je training nog aangenamer te maken: met je favoriete muziek is elke oefening makkelijker, want de training is leuker met een extra duwtje in de rug. In deze blogpost ontdek je de beste playlists voor bij je training. Goed stretchen na het sporten zorgt ervoor dat je niet alleen fitter, maar ook flexibeler wordt. Verder helpt meditatie je om een dieper inzicht te krijgen in je lichaam en je behoeften. Ten slotte kun je je conditie verbeteren met een evenwichtige en gezonde voeding.

Vrouw ontspannen tijdens yoga.
Luister naar spirituele klanken terwijl je mediteert: Onze MOVE BT koptelefoon

Nieuwste artikelen

  1. Ivan
    14. mei. 2020, 9:22

    Dit is een van de voordelen van de corona-crisis. Door het verplicht thuisblijven heb ik ontdekt, dat om in beweging te blijven ik de fitnessstudio helemaal niet nodig heb. Je vindt op internet (zoals deze site) zoveel informatie en tips over trainen thuis. Vooral op youtube is het aanbod voor instructie heel uitgebreid. Afstoffen, die oude yoga-mat!

Schrijf een commentaar

Je commentaar wordt beoordeeld voordat het wordt gepubliceerd.