Movie soundtracks – onze top 5

We hebben een top 5 met de beste filmsoundtracks voor jullie samengesteld. Een must voor ieder home cinema systeem.

Nummer 5 uit de top 5 van de beste soundtracks: Hans Zimmer – Interstellar (2014)

Hans Zimmer is een van de meest productieve en getalenteerde filmcomponisten in Hollywood. Des te moeilijk om uit zijn omvattende oevre een soundtrack te kiezen die er met kop en schouders bovenuit steekt. Toch hebben we voor onze top 5 gekozen voor zijn compositie voor Interstellar van regisseur Christopher Nolan. Hans Zimmer presenteert in deze film zijn kunnen in volle glorie: terughoudende zachte sounds voor de relatie tussen vader en dochter, terwijl hij de kosmische rampen met een enorme kracht en power de bioscoopzaal in slingert. Z’n werkwijze bij Interstellar was vrij onconventioneel. Zo’n twee jaar voordat de opnames begonnen, kreeg hij van Nolan een vel papier met de het basis plot. Aan de hand van een blad papier dat Zimmer zo’n twee jaar voor de opnames van Nolan kreeg, componeerde Zimmer het centrale thema van de film, met een grote rol voor het orgel als instrument.

Nummer 4 uit de top 5 van de beste soundtracks: Cliff Martinez – Drive (2011)

Met Drive heeft de Deen Nicolas Winding Refn een mogelijke cultfilm gecreërd. De man achter de geweldige soundtrack van de neo-noir thriller is niemand minder dan filmcomponist en tijdelijke Red Hot Chili Peppers-drummer Cliff Martinez. De pakkende soundtrack met o.a. Kavinsky en de Chromatics is vol met  synthesizerklanken lijkt regelrecht uit de jaren ’80 te stammen. De held uit de film, Ryan Gosling, is een vrij zwijgzaam figuur – iets dat bij deze soundtrack eigenlijk helemaal niet zo verkeerd is, net als ’s nachts autorijden.

 

Consono 35 – 5.1

Naar Consono

Mini-Soundbar Cinebar One

Cinebar One

Naar de One

Nummer 3 uit de top 5 van de beste soundtracks: Bernard Herrmann – Psycho (1960)

Bernard Herrmann heeft de muziek voor de belangrijkste Hitchcock films gecomponeerd en alleen al daarom heeft hij een ereplaats verdiend in deze top 5. Een van zijn belangrijkste stijlmiddelen was het gebruik van een fantastische strijkinstrumenten. Dat je als toeschouwer nagelbijtend naar Hitchcock’s beroemdste scène in Psycho kijkt, ligt niet alleen aan de montage, maar ook aan het strijkorkest. Des te merkwaardiger is het dat Hitchcock Hermann de vrije hand heeft gelaten, met uitzondering van de douchescène: hierin wilde hij geen muziek. Een geluk dat Bernard hier niet naar de master of suspense heeft geluisterd.
Hermann heeft trouwens ook de muziek van de filmklassieker Citizen Kane van Orson Welles gecomponeerd. Z’n laatste muzikale meesterwerk schreef hij vlak voor zijn dood voor Taxi Driver, de filmklassiker van regisseur Martin Scorsese met Robert de Niro in de hoofdrol. Bernard Herrmann overleed op 24 december 1974.

Nummer 2 uit de top 5 van de beste soundtracks: Ennio Morricone – The Untouchables (1987)

Hebben we het over goede filmmuziek, dan mag Ennio Morricone natuurlijk niet ontbreken. Zijn stukken voor de Italowesterns van Sergio Leone zijn dan ook stuk voor stuk een mijlpaal. Het thema van Once Upon a Time in the West is legendarisch en een behoorlijk concurrentie voor het “enige andere” beroemde mondharmonicastuk: Blowin in the Wind van Bob Dylan. Voor onze top 5 kiezen we echter Morricone’s soundtrack The Untouchables. Deze film van Brian de Palma over Al Capone (Robert De Niro) en zijn opponent Eliot Ness (Kevin Costner) heeft een prachtige soundtrack, vol pathos. Luister hoe spannend de jacht op Al Capone klinkt dankzij de hoofdmelodie Strength of the Righteous.

Nummer 1 uit de top 5 van de beste soundtracks: John Williams – Star Wars

Naar onze bescheiden mening stamt de beste soundtrack ever van John Williams. Want zeg nou zelf: zonder zijn muzikale bijdrage (letterlijk en figuurlijk) zou het stukken rustiger rondom Luke Skywalker, prinses Leia en Obi-Wan Kenobi zijn. Geen andere componist heeft een film op zo’n sterke manier weten te beïnvloeden als John Williams. Personages en handelingen heeft hij consequent terugkerende muzikale motieven toebedeeld. Iets dat vaak in klassieke muziek werd toegepast, maar nog nooit eerder in film. John Williams heeft naast zijn werk voor Star Wars ook de soundtracks voor Indiana Jones, Schindlers List en Harry Potter gecomponeerd.

 

De top 5 luisteren en beleven met deze soundsystemen

Theater 500 5.1

Naar product

Ultima 40 “5.1”

Naar Ultima 40 5.1

LT 5 Atmos

Naar product

Titel image ©Nic McPhee „End of an era“ Rechten voorbehouden. Bron: Flickr

Gerelateerde artikelen

Schrijf een commentaar

Je commentaar wordt beoordeeld voordat het wordt gepubliceerd.